A kis vezetési tanácsadó cégek az olasz piacon

Olasz gazdaság

Felmérések alapján a kisvállalatok száma az utóbbi 15 évben 22%-ról 91%-ra nőtt, amely azt mutatja, hogy – számokban kifejezve – teljes mértékben dominálják a piacot. Az, hogy jelenleg is ilyen a tanácsadói szektor felépítése, részben az előzőekben leírt olasz gazdasági szerkezetből adódik, illetve köszönhető a kis cégek komparatív előnyének.

Magas fokú rugalmasság jellmezi őket (főleg árban és az alkamazott módszertanban), rendkívüli módon képesek alkalmazkodni az ügyfélhez (ismerik a helyi környezetet, könnyen elérhetők), és a személyes ismertségből fakadóan magas fokú bizalomra tesznek szert.  A szolgáltatásokat két részre oszthatjuk aszerint, hogy mennyire standardizáltak. Így beszélhetünk hard illetve soft tevékenységekről. Az előbbiekre igen jellemző a kodifikáltság, ilyenek: a pénzügy és controlling, információs rendszerekkel kapcsolatos és minőségügyi tanácsadás, a termelésmenedzsment, logisztika, K+F, a marketing és az értékesítés.

A soft kategóriában nagyobb teret kap a tanácsadói alkotómunka és a rugalmasság. Ilyenek pl.: a stratégia, szervezés, vagy az emberi erőforrással kapcsolatos tanácsadás, mint a képzés. Felmérés alapján megállapítható, hogy az olaszországi tanácsadók kiegyenlítettek abból a szempontból, hogy hard vagy soft jellegű szolgáltatást nyújtanak. Sőt az sem mérvadó, hogy a tanácsadó cég milyen méretű. Az emberi erőforrással kapcsolatos szolgáltatások egyre fontosabbá válnak. A nagy cégeknél egyértelműen kimutatható ez a trend, hiszen a HR- tanácsadás iránti kereslet a második helyen áll, azon belül is leginkább a belső erőforrások folyamatos képzése, fejlesztése a kiemelkedő.

Olaszországban igen jellemző, hogy a tanácsadók mentorként közreműködve segítik, képzik a fiatal és tapasztalatlan menedzsereket. Természetesen a szervezetfejlesztés is kiemelt szerpet kap, főként a nagyvállalatok igénylik ezt a fajta szolgáltatást. Ahogy más európai országban, Olaszországban is a logisztika, a piackutatás, a marketing és az üzleti folyamatok átalakítása mára már nem tartoznak a kereslet középpontjába. Ám a stratégiai tanácsadás még mindig szép helyet foglal el, és természetesen az e-kereskedelem folyamatos bővülésével, az ehhez kapcsolódó projektek iránt is nagy az igény.