A túlevés – az elhízás egyik leggyakoribb oka

Túlevés

Az emberiség történetében a túlsúlyosság soha nem volt még annyira gyakori jelenség, mint most, a  huszonegyedik században. Igen, kétségtelen, hogy a gyors-étkezdék száma nagyon megszaporodott, a nagyobb városban már szinte össze sem lehet számolni, hogy hány „fast food” feliratot lehet találni és ha benézünk, akkor bizony azt látjuk, hogy minden ülőhely foglalt a nap minden szakában.

Az élet felgyorsult, a stressz, a külső nyomás és az ezáltal előidézett belső feszültség napról napra nő, kevesebb időnk jut az étkezésre, mégis többet eszünk mint kellene. A túlsúlyosságnak számtalan oka lehet, köztük például olyan komoly egészségügyi problémák, amelyeknek eredményeképpen akkor is egyre inkább hízunk, ha alig eszünk valamit. Azonban ez még mindig a ritkábbik eset, nézzünk szembe a tényekkel: ha kicsit ducibbak vagyunk, mint amilyenek lenni szeretnénk, akkor valószínűleg többet eszünk, a kelleténél. Sok ember küszködik túlevéssel, persze, vannak köztük olyan mázlisták is, akiken meg sem látszik, akármennyit is esznek az éjszaka kellős közepén, ám a legtöbbünknek nincs ekkora szerencséje, azok az esti órákban elfogyasztott három fogásos vacsorák, chips-ek, kisebb-nagyobb tábla csokoládék és sütemények előbb-utóbb nyomot hagynak a külsőnkön is, különösen a has, derék és a fenék tájékán. Ördögi kör ez, amelyből iszonyatosan nehéz kilépni, hiszen ha felelőtlenül táplálkozunk, de kezdetben nem észleljük semmilyen káros hatását, nem szaladnak fel egyből azok a bizonyos plusz kilók, akkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy büntetlenül ehetünk akármit, akármennyit és akármikor.

Ha viszont mi magunk is észleljük a nem éppen pozitív változásokat, a szűk nadrágokat és a feltűnően feszülő pólókat, akkor hajlamosak vagyunk legyinteni és tovább folytatni a túlevést azon az alapon, hogy „már úgyis mindegy”. Soha ne gondoljuk azonban azt, hogy a helyzet már nem lehet rosszabb. Amint egyre nyilvánvalóbbá válik számunkra és a környezetünk számára, hogy a testsúlyunk régen messze jár már az ideálistól, érdemes jobban odafigyelnünk arra, hogy miből mennyit eszünk. A drasztikus diétákat viszont felejtsük el, keressünk egy olyan étrendet, amelyet hosszú távon is be tudunk tartani, ugyanakkor csökkentsük a bevitt étel mennyiségét. Az elhízás megakadályozható és visszafordítható két egyszerű szabály betartásával: mértékletesség a táplálkozásban és rendszeres testmozgás a mindennapokban!