Amit a vitaminokról tudni érdemes

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyekre az emberi szervezetnek kis mértékben, de mindenképpen szüksége van. Ezeket az emberi szervezet nem állítja elő, így kénytelen vagyunk kívül, saját magunk bevinni a szükséges vitamin mennyiséget. Főleg azért nélkülözhetetlenek, mivel a vitaminok számos olyan enzim alkotóelemei, amelyek fontosak az anyagcsere-folyamathoz.

Az A-vitamin, vagy más néven retinol hiányában kiszáradt és repedezett lesz a bőrünk, így szükséges a napi 0,8-1 mg A-vitamin bevitel. Fontos megjegyezni a mennyiséget, hiszen túladagolás esetén hajhullás, fáradtság és bőrgyulladás alakulhat ki. A-vitamin található a májban, a vajban, vesében, tojássárgájában, piros, valamint sárga zöldségekben stb. Ez a vitamin a szürkületi látáshoz elengedhetetlen, valamint az immunrendszert is erősíti. A D-vitamin, vagy kalciferol napi szükséglete az emberi szervezetben 0,005-0,01 mg. A csontképződés folyamatához, valamint a csontok egészséges fejlődéséhez járul hozzá, hiányában a csontok deformálódhatnak, elveszthetik rugalmasságukat. D-vitamin forrás lehet a máj, a tengeri hal, élesztő, tojás, tej stb.

Az E-vitamin, vagy tokoferol könnyen oxidálódik, ami azt jelenti, hogy könnyen elvesztik hatásukat napsugárzás hatására. Napi E-vitamin szükséglet 10-12 mg, ennek hiányában idegi károsodások, vörösvérteste károsodása, valamint kóros zsíremésztés alakulhat ki. Forrásai: a mogyoró, hús, növényi olajok, és zöld növények. A K-vitamin, vagy fillokinon a véralvadáshoz szükséges, és hiányában véralvadási zavarok, valamint vérzékenység alakulhat ki. Napi szükséglete 1-20 mg, amit karfiollal, káposztával, paradicsommal, májjal, brokkolival, tejjel és főzelékekkel lehet legjobban bevinni a szervezetbe.