Az alvási zavarokról és legfőbb okairól

A világon számtalan ember küzd ezzel a betegséggel. Az alvási zavaroknak két fő oka lehetséges: szervi megbetegedés vagy a lelki egyensúly elvesztése. A szervi megbetegedések között a leggyakoribbak: keringési zavarok, szívbetegségek valamint a  hormonzavar.

A depresszió, a pszichózis is alvás zavarral jár, sőt életveszélyes kimerüléshez vezethet. Fontos orvoshoz fordulni, hogy mielőbb elkezdődjön a kezelés. A lelki egyensúly elvesztése nagymértékben befolyásolja alvásunk nyugalmát. Például ha vesztesség ér, ha fontos döntés előtt állunk, pozitív vagy negatív események érnek, ezek mind kihatnak az éjszakai alvásunkra. A pszichés történések is éppen olyan veszélyesek, mint a külsőleg ért események. Ilyenek például az önértékelés zavara, bűntudat vagy a belső konfliktusok. Ahhoz, hogy nyugodtan aludjunk, rendeznünk kell a kapcsolati konfliktusainkat, mert a hosszan elfojtott sérelmek, indulatok, megbetegedéshez vezethetnek. A belső konfliktusok rendezése sokkal időigényesebb, némely esetben csak szakember segítségével oldható meg. A hosszantartó alvászavar testi-lelki kimerültséget, érzelmi instabilitást, teljesítményromláshoz vezet.

Elalvás előtt zárjuk le a napot, vagyis gondoljuk végig az eltelt napunkat. Nagyon fontos, hogy este engedjük ki azt a feszültséget, amely napközben felhalmozódott bennünk. Ezt többféle képen megtehetjük például autogén tréninggel, progresszív relaxációval vagy biofeedback módszerekkel. A jóleső fizikai fáradság mindenképpen pozitívan járul hozzá és hatékony hatással van az éjszakai pihenésre, alvásra. Napjainkban, amikor mind kevesebb és kevesebb idő jut a mindennapi tevékenységünkre nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a helyes alvásra. A kipihent ember, aki reggel, frissen, jókedvűen ébred sokkal hatékonyabban dolgozik és teljesít, az élet minden területén.