Az alvászavarok negatív hatásai

Vannak olyan alapvető emberi szükségletek, amelyekre a szervezetnek szüksége van, ahhoz, hogy egészségesen és megfelelően működhessen. Az alvás is egy olyan nélkülözhetetlen létszükséglet, amely a szervezet, illetve az idegrendszer számára feltétlen szükséges. A szervezet regenerálódásában való szerepe, mind minőségi, mind mennyiségi szempontból meghatározó. Egy olyan része az alvás a mindennapjainknak, amely rendszeres ismétlődik, és igényli a szervezet azt.

Az alvászavar több szempontból is negatívan hat az ember életére. Jelentősen csökkenti az alkalmazkodóképességet, a reagáló-, és tanulási képességet. Mindezek mellett csökkenti az ember munkateljesítményét, figyelmét, egyre ingerlékenyebb lesz, gyakran jelentkezik fáradtságérzés is. Hogyha huzamosabb ideig tart az álmatlanság, akkor az emberi test kimerült állapotba kerül és a testi betegségek mellett egyre inkább nő a szellemi leépülés kockázata is. az alvászavar tehát lehet egy tünet és egy betegség is, amely hátterében nagyon sok ok állhat. Az alvászavar összes okára még nem derült fény.

Az ember alvásigénye egyénenként és életkortól függően változik. Általánosan elmondható, hogy egy felnőttnek napi 7-9 órányi éjszakai alvásra van szüksége az ajánlások szerint, azonban sajnos nagyon sokak kevesebbet alszanak a kelleténél. Kutatások eredményei azt mutatták ki, hogy azoknál a személyeknél, akik a napi hat óránál rendszeresen kevesebbet alszanak, jelentősen nagyobb a stroke kockázata. Az elhízás szintén gyakori mellékhatás, ugyanis a kialvatlanság következtében változhatnak az étkezési szokások. Az alvászavar okozta alváshiány a cukorbetegség kialakulására is hatással lehet, valamint memóriavesztést és akár csontritkulást is okozhat. Nagyon fontos tehát, hogy alvászavar esetén szakemberhez forduljunk.