Fontos és hasznos tudnivalók az eperről

Ahogy a meleg hónapok elkezdődnek, úgy a természet is egyre inkább feléled, kezdenek nyílni a virágok, teremni a zöldségek, gyümölcsök. Nagyon sok olyan gyümölcs van, amely hazánkban is megterem és bárki könnyen beszerezheti. Ilyen például az eper is, amely bár korábban csak a gazdagok kiváltsága volt, ma már mindenki számára elérhető és az egyik legnépszerűbb bogyós gyümölcsnek számít.

Az eper egy olyan gyümölcs, amelynek felhasználási köre kifejezetten változatos és sokrétű. Fogyasztható nyersen, vagy salátaként, készíthető belőle lekvár, felhasználhatjuk süteményekhez stb. Hazánkban az eper szezonja májustól júliusig tart, a gyümölcs ilyenkor a legfrissebb és a legfinomabb is, azonban mivel importgyümölcs, egész évben kapható friss vagy mélyhűtött formában. Természetesen többféle eper különböztethető meg. Az erdei szamóca vagy más néven fragaria vesca, az eper legrégebbi fajtája, amely több mint kétezer éves. A kereskedelmi célból termesztett eper legfőképp a fragaria ananassa nemzetségből származik és ezt a fajt körülbelül háromszáz éve termesztik.

Az epernek számos jótékony hatása van a szervezetre és talán kevesen gondolnák, hogy az összes gyümölcs közül az pere tartalmazza a legtöbb C-vitamint. Mindezek mellett nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat és gyulladáscsökkentő tápanyagokat. Vizsgálatok bizonyítják, hogy az eper kedvező hatással van a szív-és érrendszerre, és segít a keringési rendszer mindennapos védelmében. Az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A túlzott stressz és a szervezet védelmét garantáló antioxidánsok hiánya, olyan tényezők, amelyek sok esetben hozzájárulnak a rák kialakulásához. Antioxidáns hatása miatt az eper képes csökkenteni egyes ráktípusok (mell, vastagbél, méhnyak) kialakulásának kockázatát.