Hogyan működik a biztonsági öv?

Mindannyian éreztük már úgy, hogy beszorult a biztonsági öv amikor hirtelen a fékekre lépünk, vagy amikor hirtelen le kell hajolnunk egy véletlenül leejtett sült-burgonyáért. Gyakran felmerül tehát a kérdés, hogy mi az, ami a hirtelen mozdulatok esetén szorítja a biztonsági övet, a válasz pedig az, hogy több tényező is okozhatja ezt a jelenséget.

[wp_ad_camp_1]

Van egy rendszer az autóban, ami egy ingán alapszik, aminek az alján egy súly található. Ez az inga található a tengely alatt, ami körül található a biztonsági öv. A tengelynek van egy fémlemez a külső részén, és ennek a lemeznek fogai vannak. Amikor a kocsi hirtelen megáll, az erő az inga alján levő súlyt gyors előrelépésre készteti. Ez az inga tetejét hátrafelé mozdítja és bezárulnak a tengely fogai közé. Ha az inga csúcsa a fogakban zárul, akkor a tengely nem tud forogni, és nem engedi a biztonsági övet mozogni, ilyenkor fordul tehát elő a biztonsági öv elzáródása.

A centrifugális tengelykapcsoló a másik tényező, ami okozhatja a biztonsági öv beszorulását. Ez a súlyozott forgó kar ugyanarra a forgó tengelyre van felszerelve mint amiről az előbb beszéltünk. Ha a tengely gyengén forog, akkor a kar egyáltalán nem mozog. Azonban, amikor a tekercs nagyon gyorsan forog, a centrifugális erők kifelé hajtják a kar súlyát. Amikor a kar túlzottan kifelé nyomódik, akkor egy másik fogakkal rendelkező lemezt talál el és ez szintén rögzíti a tengelyt. Ezek miatt következik be tehát, hogy a hirtelen mozdulatoknál beszorulhat a biztonsági öv.