Miért egészséges a futás?

Futás

A futás számos egészségügyi hatása egyre ismertebbé válik, és ezzel együtt maga a futás, illetve kocogás is egyre népszerűbb lesz. Azonban máig vannak, akik ódzkodnak tőle, és már a gondolat is irtóztatja őket attól, hogy kint csak úgy üresben, egyedül fussanak le-fel. Talán sokan pont ezért csak akkor kezdenek bele a futásba, ha fogyni szeretnének, hiszen arra sincs talán jobb mód, mint a kitartó, legalább 8 km/h sebességgel járó futás. De ha ez nem lenne elég, íme, néhány pozitív hatás, mely talán az eddig ellenkezők kedvét is meghozza a kocogáshoz.

Kezdjük is mindjárt a legjobbal, az örömérzettel, amit ez a különleges sport okozhat. A futás ugyanis endorfint szabadít fel, és növeli a szerotonin szintünket, ezektől pedig egy csapásra leszünk boldogabbak. Ha pedig nem stresszelünk, az mindenképpen pozitív hatással bír az egészségünkre. Nem beszélve arról, hogy futás alatt alapban is kiűzzük a fejünkből a negatív gondolatokat, és csak a célra koncentrálunk, melynek elérése elégedettséggel tölt el minket. A futás hatására növekedhet az állóképességünk, amely a sportbeli erőkifejtés mellet a fáradással szembeni ellenálló-képességet jelenti. Minél többet futunk, ez annál magasabb lesz, ahogy az edzettségünk is, amely a szervek és a szervrendszerek fizikai terheléshez való alkalmazkodását jelenti.

A futás hatására növekedhet a jótékony koleszterint szintünk, és csökkenhetnek a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatai. Csökken a trigliceridek száma és a test zsírmennyisége is. Izomanyagcserénk az egyenletes terhelés hatására akár ötvenszeresére is növekedhet, míg a szervezet anyagcseréje a tíz-húszszorosára. Mindezek miatt nagyon is megéri futásba kezdeni, azonban ezt is csak ésszel és módjával. Ne ugorjuk bele fejest, és kezdjük rögtön nagy tempóval és hosszú távval! Építsük fel mozgásunkat napról napra! Ne terheljük túl magunkat, és sose feledkezzünk meg a fel- illetve levezetésről, valamint a nyújtásról. Ezeket szem előtt tartva pedig sportcipőt fel, és irány a terep!