Ötletek a hagyományos cukor helyettesítésére

Cukor

A cukor fogyasztása káros az egészségre, és ha még nem is szenvedünk cukorbetegségben, nem árt elgondolkodnunk azon, hogy ételeink és italaink ízesítésére inkább olyan édesítőszert használjunk, ami természetes, energiaszegényebb és egészségesebb.

Az egyik ilyen egészséges és természetes édesítőszernek a kókuszcukor (pálmacukor) számít, amit a kókuszvirág nektárjából készítenek. Ez főleg a paleolit táplálkozást követők körében vált nagyon népszerűvé. Európában még nem olyan régóta ismert. A pálmacukor a sima kristálycukorral szemben, nem emeli nagymértékben a vércukorszintet, így cukorbetegeknek, túlsúlyosoknak és fogyókúrázóknak, valamint az egészséges életmód követőinek is ajánlott a fogyasztása. A kókuszcukorról jó tudni, hogy a glikémiás indexe 35. Alkalmazhatjuk sütésnél, főzésnél, mivel hőálló. Íze a nád- és barnacukorra hasonlít, nem kell attól tartani, hogy például egy meleg italunknak kókusz ízt ad. Az ízesítés mellett, nem szabad kihagyni azt sem, hogy magas a kálium-, cink-, vas- és magnéziumtartalma, valamint megtalálhatóak benne a B-vitamin egyes fajtái, valamint a C-vitamin, illetve még 16 aminosav. A kókusz vagy pálmacukor egy fehérítetlen természetes édesítőszer, egyáltalán nem tartalmaz tartósítószert.

Egy másik természetes édesítőszer a szárított datolyából előállított datolyacukor. Ez édesebb, mint a cukor, a lassú felszívódás jellemzi. A datolya minden tápanyaga megtalálható benne, gazdag rostokban, kalciumban, káliumban és magnéziumban. Glikémiás indexe körülbelül a 39-45 közt mozog. Kalóriatartalma kevesebb, mint mondjuk a szacharózé. Használójának ajánlatosabb inkább éltelek ízesítésére használni, mivel állaga miatt, elég nehezen oldódik. Vásárlásánál tanulmányozzuk át a csomag tartalmát, ha nem szeretnénk semmiféle gabonával dúsított készítményt vásárolni, mivel sokszor például zablisztet adnak hozzá, mellyel megakadályozzák a csomósodását.