Kinek érdemes garázst vennie?

Az ember általában háromféle céllal vásárol garázst. Az első egyben a legtriviálisabb is, ez pedig nem más, mint hogy rendeltetésének megfelelően használja, azaz amikor hazaér, akkor beáll az autóval, és amikor nem használja, akkor a közterület helyett ezen a védett helyen tárolja a járművét.

A második eset, amikor valaki lakásbővítő céllal ruház be egy – az otthonához közeli – garázsra. Ez főképp nagyvárosokban lehet jó ötlet, ahol a rendelkezésre álló hely kicsi, a lakóingatlan ellenben méregdrága, ennek ellenére azonban szükség lenne még plusz 10-20 négyzetméternyi helyre, mondjuk a nem használt tárgyak biztonságos tárolására. Erre egy garázs tökéletesen alkalmas, a lényeg, hogy könnyen megközelíthető helyen legyen, és lehetőleg legyen áram – esetleg víz -. A harmadik eset azonban a legérdekesebb, mégpedig amikor befektetési céllal tervezünk vásárolni. Ilyenkor ugyanis általában azért tesszük le a voksunkat a garázs mellett, mert nem szeretnénk a lakáskiadással járó nyűgöket a nyakunkba venni, inkább valami egyszerűbben menedzselhető megoldást választanánk. De valóban szerencsésebb lakás helyett garázsokkal bíbelődni?

Nos, az attól függ. A garázs legtöbbször azért tűnik kecsegtetőbbnek befektetői szemmel, mert jóval kevesebb vele a macera. Nincs berendezés, nincs értékes csempe, sem padló, gyakorlatilag nincs mit tönkretenni, azaz sem felügyeletet, sem karbantartatást nem igazán igényel. Ellenben a lakás kiadása jár kötelezettségekkel, hisz időnként érdemes ellenőrizni, hogy a bérlők lelakták-e, illetve bármilyen hiba van – és általában valami van – azt a főbérlőnek kell megoldani. Így ha nem vagyunk a városban, vagy nincs időnk ezzel foglalkozni, akkor egy-két lakás esetében távolról nem biztos, hogy a legjobb döntés kiadás célzattal befektetni. Ám ez a garázs esetében is igaz lehet, hisz ha csak 1-2 saját van a birtokunkban, akkor a macera ahhoz képest, amekkora bérleti díjat beszedhetünk, lehet irreálisan nagy. Több – mondjuk 10 – garázs esetén persze már biztosan megéri, ám azzal számoljunk, hogy egy nagyvárosban ilyen számú beálló megvétele igen komoly költség, és azt a tőkét érdemesebb lehet olyan befektetésbe tenni, amivel egyáltalán nincs utána tennivalónk.