Az olasz tanácsadói piac szereplői

Az alábbiakban az olaszországi piac szereplőit és teljesítményüket kicsit közelebbről vizsgáljuk. Számokban kifejezve az olasz vezetési tanácsadási piac messze áll más európai ország átlaga mögött. Az ágazat bevételi aránya a GDP-ben 0,16%,  ami rendkívül alacsonynak számít, hisz az olasz piacrészesedés 4,5%, amellyel a 7. helyen állnak, a  körülbelül 23000 fős tanácsadói gárda bevétele pedig fejenként 93000 euro.

[wp_ad_camp_1]

A 2002-es évre az adatok júniusban kerülnek publikálásra, de a tavalyi előre jelzett adatok még optimisták voltak, növekedést állapítottak meg, ám a vállalatok adatai alapján, azok sajnos nem teljesen tükrözik a valóságot.

Az olasz menedzsment tanácsadási piac alapvető változásokon megy keresztül. A világgazdaságban tapasztalható recesszió az olasz cégeket is elérte, költségeiket csökkentik, és ez a tanácsadási piacra is negatívan hat. 2002-ben a vállalatok átlagosan 10-20, és helyenként 30%-kal redukálták a tanacsadásra fordított kiadásaikat. A 2000. előtti 4 év rendkívül pozitív mérleggel zárt, évi csaknem 20-25%-os növekedést hozott.

Ám azóta sokkal helyesebb egyfajta stagnálásról beszélni, és jó ha a piac 2,2 milliárd eurós bevételre tesz szert. Néhányan esetleg csődbe is mehetnek, illetve összeolvadhatnak. Az olyan történelmi név, mint az Arthur Andersen eltűnésével tanácsadók tömege vándorolt át a Deloitte-hoz és a Cap Geminihez, amely utóbbi 2002-ben többször is lecserélte szakembergárdáját. A Boston Consulting Group a 2001-es visszaesés után kezdi visszanyerni eredeti formáját, míg az Arthur D. Little sem tündököl úgy, mint régen.