Tényleg sokat fogyasztanak az autó extrái?

A folyamatosan növekvő energia és benzinárak mellett egyre nagyobb jelentősége van annak, hogy az autónk mennyit fogyaszt bizonyos körülmények között. Az, hogy javarészt ki hogyan használja a gépjárművét, azt nyilvánvalóan legtöbbször a cél határozza meg.

Hiszen vannak olyan családok, akik szinte kizárólag városon belül – és nappal – közlekednek, mert a közelben van a munkahely, az iskola, ahol kiteszik-felveszik a gyerekeket, ám vannak, akik számára sokkal fontosabb, hogy hosszabb távokon, autópályán hogyan teljesít az autó, hisz például munkájuk miatt rengeteget járják az országot. Különböző felhasználási módokhoz pedig különböző autók – azaz pontosabban motorok – passzolnak, hisz míg a városi ingázáshoz egy kis teljesítményű benzines – vagy egy elektromos, illetve hibrid – az ideális, addig gyakori pályázáshoz az elektromos megoldások mellett még mindig a dízel a legoptimálisabb.

Ez eddig gyakorlatilag tiszta sor, arra azonban már jóval kevesebben gondolnak, hogy a tempó és az elindulások-megállások száma mellett mennyi egyéb tényező befolyásolja az üzemanyag fogyasztást. Persze az sokak fejében ott motoszkál, hogy a hideg motor többet eszik, ám hány esetben gondoltuk végig, hogy bármikor is kényelmi extrát, illetve akármilyen áramot igénylő funkciót használunk a gépjárműben, azért bizony üzemanyaggal fizetünk? Nos, a helyzet az, hogy azért megijednünk nem kell, ám ha azt tapasztaljuk a töltőállomáson, hogy a szokásosnál észrevehetően szomjasabb volt az autó, akkor ne ijedjünk meg, inkább gondoljuk végig, hogy a legutóbbi tankolás óta hogyan is használtuk azt. Ugyanis pár deciliter extrát jelent már az is, ha folyamatosan fényszóróval közlekedünk – de még a rádió használata is észrevehető a nagyon szemfüleseknek -, ám a valódi többlet fogyasztást úgy érhetjük el könnyedén, ha a kocsi hőmérsékletét befolyásoljuk, azaz fűtünk, vagy hűtünk. A szélvédő, kormány, ülés, illetve a belső légtömeg együttes fűtése akár egy liter pluszt is jelenthet száz kilométeren, a folyamatos klímahasználat pedig akár 10 százalékos többletet is okozhat. Ezzel együtt ezeken nem érdemes spórolni, hisz ezek az extrák sokkal komfortosabbá teszik az utazást, ami baleset megelőzési szempontból sem utolsó.